Over mij

Mijn foto
Reizen | wandelen | hardlopen | MTB trek- en toertochten | foto's | routes | natuur |lekker eten | werken in het buitenland

zaterdag 17 december 2011

Topkapi en Kapali Çarsi


Als ik de gordijnen open doe zie ik dat de lucht heel grijs is, maar dat het wel droog is. Fijn, want gisteren bij aankomst in Istanbul, regende het alsof het nooit meer ging ophouden. En of het aan de regen lag weet ik niet, maar het verkeer van het vliegveld naar het hotel stond compleet vast, waardoor we over een kleine 17 kilometer meer dan 2 uur hebben gedaan. En dit keer niet per fiets of te voet.
We verblijven in het Armada Hotel, in het stadsdeel Sultanahmet. Hier liggen de grote trekpleisters van Istanbul: het Topkapi-paleis, de Haghia Sophia, de Blauwe Moskee en de ondergrondse cisternen. Het Topkapi paleis (1465) was lange tijd de residentie van de Osmaanse sultan in Istanbul. Het bestaat uit vier verschillende hoven met daarin weer gebouwen zoals een bakkerij, paardenstallen en een harem. Vanuit de oostkant heb je een prachtig uitzicht op de Bosporus.

Na de relatieve rust van het Topkapi paleis lopen we naar de Kapali  Çarsi, de overdekte bazaar in de Bazaarwijk. Het is een wirwar van straatjes, steegjes en pleintjes. Er zijn hele straten met zilveren sieraden, gouden sieraden, pashmina's, tapijten, kussens of schoonmaakartikelen, geweldig! De sfeer is heel oriëntaals en zeer gemoedelijk. Hier heb ik langer voor nodig dan één middag..........

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi H en C,
Opeens dacht ik wacht even zal er blogje zijn? En ja hoor, leuk!
Hier start van Serieus Request, drukte in 071 ;-D
Jullie veel plezier, genietse.
Groetjes,
Lia