Over mij

Mijn foto
Reizen | wandelen | hardlopen | MTB trek- en toertochten | foto's | routes | natuur |lekker eten | werken in het buitenland

woensdag 16 januari 2013

Het hele dorp komt eten



Achter het huis zijn de vrouwen druk in de weer met grote potten en pannen. En er staat een enorme pan rijst op een houtvuurtje te pruttelen. Verderop staan twee grote pannen met stoofvlees van het gisteren geslachte lam, in een rode saus. Drie vrouwen zitten rond een grote emmer kilo's uien te snipperen. Drie anderen zitten rond een grote schaal en halen kippenvlees los van de botjes. Er wordt in alle rust gekookt voor het hele dorp, een kleine honderd mannen, vrouwen en kinderen. Ik wordt al nerveus als ik voor vier personen moet koken.






Ik schuif aan naast een rijtje vrouwen die op een boomstam zitten. Er wordt gelijk plaats voor me gemaakt en iedereen knikt me vriendelijk toe. Iedereen wil ook weer graag met elkaar op de foto. Ik maak duidelijk dat ik graag wil helpen met koken, of met het schoonmaken van het kookgerei, maar nee hoor, dat gaat echt niet gebeuren. Gasten komen om te eten, niet om te werken. Dan kan ik niets anders doen dan gewoon toekijken en heerlijk, midden in het hele gebeuren zitten. 


Even later wenkt een van de tantes me. Ik maak eruit op dat het ontbijt klaar staat. Voor de Nederlandse gasten en het bruidspaar wordt ontbijt geserveerd, de rest van het dorp eet later met elkaar de bruidsmaaltijd. Overal in het dorp staan tafeltjes, gedekt met krantenpapier, en overal staan groepjes stoelen. De vrouwen hebben gekookt, de mannen serveren. En de sfeer is weer opperbest. 
Na het ontbijt vertrekken bruid, bruidegom, broer van bruidegom en dochter van “big uncle” naar het graf van vader. Er gaat gebeden worden. H. gaat ondertussen naar de dorps-kuaför voor een strakke baard. Voor het precisiewerk heeft de kuaför twee handen nodig om niet uit te schieten met het scherpe mes. 


Geen opmerkingen: