Over mij

Mijn foto
Reizen | wandelen | hardlopen | MTB trek- en toertochten | foto's | routes | natuur |lekker eten | werken in het buitenland

zaterdag 2 april 2011

Het Oog van Nederland

Weer: zonnig, +- 20 C, harde wind.
Trainingsrondje voor de Transandalus, +- 90 km, +-5 uur zadeltijd.
Doel: Het Oog van Nederland, Kunsthal Rotterdam


Er kriebelt iets, er streelt iets langs mijn benen. Mijn spierwitte, bijna doorzichtige benen. De wind! Voor het eerst dit jaar fiets ik in korte fietsbroek, met blote benen. Dat kan, omdat de zon schijnt en het lekker warm is. Mijn benen reflecteren de zon en verblinden tegenliggers. We zijn onderweg naar de Kunsthal in Rotterdam, naar de fototentoonstelling Het Oog van Nederland, met foto's van Vincent Mentzel. Maar daar moeten we eerst wel ruim 3 uur voor fietsen. En weer terug ook.

De heenweg gaat langs de Vliet, langs Voorschoten en Voorburg. We hebben, zoals gebruikelijk, de wind tegen. Er zijn veel mensen onderweg, hardlopers, wielrenners, en roeiers op de Vliet. Bij Voorburg draaien we de grote fietsbrug op, over de A4. Onder ons razen de auto's voorbij.
Aan de overkant, fietsen we door het Forepark, en daarna volgen nog een heleboel dorpsachtige plaatsen die ik nooit uit elkaar kan houden en die ik ook nooit kan aanwijzen op de kaart: Pijnacker, Nootdorp, Delfgauw, Oude Leede, Overschie.......... en misschien nog wel meer. We zien in ieder geval van verre al de Euromast, mooi, die richting gaan we uit.

Eenmaal in Rotterdam aangekomen zijn de havermoutpap en de eierkoeken energie-technisch gezien al verbrand en is de maag weer leeg. Dat komt goed uit, want in de buurt van de Kunsthal is Hotel en wereld-eethuis Bazaar, waar je heerlijk kunt eten. En dat doen we dan ook, lekker buiten op het terras, ondertussen voorbijgangers bekijkend.

Na de Turkse linzensoep en Tunesische vissoep gaan we naar de Kunsthal. De tentoonstelling blijkt de moeite waard. Er hangen zeker 200, voornamelijk zwart-wit foto's. Over politiek en cultureel Nederland. Over historische gebeurtenissen in het buitenland. Indrukwekkend.

De terugweg voert door Schiebroek, Berkel en Rodenrijs (of was het Bergschenhoek?) (ook die twee kan ik niet uit elkaar houden) en Zoetermeer. En, we hebben wind mee! Dat leidt voor de tweede keer dit jaar tot fietsen op het grootste blad voor. En het is pas begin april! De wind-mee scheelt ook zeker een uur in reistijd.

De eerste echt warme dag in het jaar. Het was heerlijk om die fietsend door te brengen.

Geen opmerkingen: