Over mij

Mijn foto
Reizen | wandelen | hardlopen | MTB trek- en toertochten | foto's | routes | natuur |lekker eten | werken in het buitenland

dinsdag 10 mei 2011

MTB en France, = VTT



Gisteren hebben ReizigerC en H een klein VTT rondje gefietst in de buurt van Les Sables d'Olonne, en vandaag een groter rondje. En het was heerlijk! Droog, geen klei, of bijna geen klei, geen zijtassen en stijgingspercentages die gelukkig niet meer in de buurt komen van die van sterke drank.

Het kleine rondje is hier plaatselijk bekend als 'le Chemin de Ronde' en is 20 km. Het voert door landerijen en weidegebieden, langs een 12e eeuws kerkje in Saint Jean d'Orbestier, en door wat kleine dorpjes. De graanvelden zijn omzoomd door wilde bloemen, de paarden staan in kniehoog gras in de wei. Af en toe cirkelt een roofvogel boven ons. Prima rondje, ReizigerC had alleen wat slome benen.

Vandaag gaat de route ('Les Sauniers') de andere kant uit, noord, noordwest, richting Les Marais (de moerassen van L'Ile d'Olonne). Om daar te komen fietsen we eerst langs de grillige kust van Les Sables d'Olonne. Er zijn stukken met veel rosten en er is een enthousiaste golfslag. Er liggen dan ook heel wat surfers in de zee op de hoogste golf te wachten. Als die dan komt, klimt iedereen op zijn board. Mooi schouwspel.

Met een pontje varen we naar de overkant van Les Sables en fietsen al snel door duinen en dennebossen. Daarna buigen we naar rechts af en gaan de moerassen in. Ontelbare kanaaltjes met brak water, of droogstaand, kleine visjes, scharrelende vogels, vlinders. Tussen de kanaaltjes lopen kleine weggetjes, eigenlijk zijn het meer karrensporen. De gaten in het wegdek zijn gedempt met  lege oesterschelpen en wc-pot scherven.
Ik zie denk ik weer een ibis, net zoals vorig jaar in Spanje, maar ik twijfel of dat wel klopt. Ik weet namelijk helemaal niets van vogels, ik kan net een mus van een meeuw onderscheiden, maar daar houdt het dan wel mee op. Het zal wel een witte mini reiger zijn, want daar lijkt 'ie bij nader inzien toch wel heel veel op. Na nog wat kleine gehuchten met 'Olonne' in de plaatsnaam (Ile d'-, -Sur Mer, Le Chateau d'-) komen we weer terug in Les Sables d'-. En omdat dat dik 40 km later is, besluiten we dat het tijd is voor een Galette (volkoren pannekoekje) met verschillende paddenstoelen, kaas en crème fraiche.

                                                                                                                                                                       

1 opmerking:

Jos zei

Een witte mini reiger? Die ken ik dan weer niet.