Over mij

Mijn foto
Reizen | wandelen | hardlopen | MTB trek- en toertochten | foto's | routes | natuur |lekker eten | werken in het buitenland

zondag 14 augustus 2011

Iao Valley, Honolua Bay

Als we richting Kahului rijden, rijden we dikke wolken tegemoet. Raar is dat, bij ons aan de kust scheen de zon, en voor ons, richting bergen, rijden we zo de wolken in. En natuurlijk valt daar regen uit. We rijden de parkeerplaats van het Iao Vally State Park dan ook, zonder te stoppen, zo weer af. De bedoeling was vandaag een canyoning tocht te maken in de spectaculaire Iao Valley. Maar omdat er bij heftige regenval 'flashfloods' kunnen optreden (snel stijgen van het waterniveau in een smalle kloof) zien we er van af. In plaats daarvan gaan we een rondje West-Maui doen, linksom.

We nemen highway 340, die vanuit Kahalui de noordelijke kust volgt. Het is een prachtige weg. Veel tropische begroeing die later wordt afgewisseld door een bijna kaal, alpien aandoend, landschap. De weg slingert zich hoog boven de kust langs, en is op een gedeelte van het traject maar 1 rijstrook breed. Een stuk verder, als de weg weer op zeeniveau is, maken we een stop bij Honolua Bay. Dat blijkt een prachtig snorkelbaaitje te zijn. Gelukkig liggen de snorkelspullen in de achterklep van de auto. Om de baai te bereiken moet je een stuk door de jungle lopen, langs een riviertje, werkelijk prachtig. Overal bananen- en papaya bomen, en reuzenbomen met lianen.

Eenmaal onderwater zit ik direct in een enorme school zilverkleurige vissen. In het midden daarvan zwemmen twee grote papagaai(achtige) vissen. En een stuk verder zwem ik opeens oog in oog met een grote zeeschildpad. Hij drijft rustig aan de oppervlakte, en steekt af en toe zijn kop boven water uit om adem te halen. Ik zie dat hij zijn linker voorvin mist. Na een tijdje zwemt hij weg en duikt de diepte in.
Terug op het strand vertel ik van de schildpad met zonder linker voorvin. Ik hoor dat hij Lucky heet.

Geen opmerkingen: